10.1 Levering av levende hyse

Illustrasjon: Oddvar Dahl, Nofima

I dag leveres omtrent 1000 tonn levende hyse årlig til kai og slakting inne på fiskebruk. Hyse er mindre robust enn torsk, og egner seg bare til å holdes levende om bord i fartøyet i omtrent ett døgn. Den må ikke settes i merd for videre mellomlagring slik som med torsk, da vil en risikere stor dødelighet.

Under fangst av hyse er det ekstra viktig å ha små hal for å holde dødeligheten nede, helst ved halstørrelser under 5 tonn. Hyse med skader overlever ikke og bør slaktes ut umiddelbart. Når hysen skal holdes levende om bord, er det viktig at alle prosesser er mest mulige skånsomme. For at hysen skal leve om bord, må den ha god sirkulasjon av sjøvann med høyt oksygeninnhold. Det er observert dødelighet ved levering som kan skyldes lav oksygenmetning i tankene, samt at fisken står for lenge i mellomlagringstanker på land med lavt oksygeninnhold før den bedøves og avlives.

I ordinært fiske blir hyse lett rødlig i fileten og er mere utsatt for spalting enn annen hvitfisk. Graden av spalting øker for hver dag hyse lagres på is. Levende levert hyse gir anledning til filetering kort tid etter avliving. Dette har vist seg å gi særlig god kvalitet med lite spalting og lite rødfarge i filet. Tilsvarende blir hyse som dør i tanken rødfarget i fileten. Levende levert hyse gir foredlingsbedrifter et råstoff som kan gi bedre utbytte og produkter som er bedre betalt. 

Hyse i levendefisktank om bord i fartøy. Video: Gustav Martinsen, Nofima 

Lær mer: