8.2 Utforming av føringstanker      

Fartøy som i dag driver med levendefangst, er gjerne kombinasjonsfartøy som både driver levendefangst og vanlig fiske etter hvitfisk eller pelagisk fisk. Aktive levendelagringsfartøy har derfor ulik tank­utforming og teknologi. Enkelte eldre fartøy nøyer seg med å kun oppfylle de grunnleggende kravene for å få godkjenning hos Mattilsynet. Det er få lovpålagte krav til utforming av føringstank og teknologi knyttet til denne. Generelt godkjennes fartøy ut fra hensynet til fiskevelferd. Utstyr og innredninger om bord skal legge til rette for enkel inspeksjon og godt renhold, samt minimal risiko for skade på fisken.

Ved nybygg eller endringer av eksisterende fartøy er det de siste årene gjennomført forbedringer basert på næringens erfaringer, samt erfaringer fra brønnbåtsektoren. Dermed er det bygd nye fartøy med tanker utformet med god vanngjennomstrømning, videoovervåkning, og logging av temperatur, oksygen og pH. Andre har også installert anlegg for tilførsel av oksygen i vannet. Slike overvåknings­system kan følges på broen, noe som gjør at skipper kan følge med på fisken underveis, både med hensyn til vannkvalitet, adferd og dødelighet i føringstankene. Dette tilrettelegger også for enkel inspeksjon slik loven etterspør.

Ved ombygging av eksisterende, eller bygging av nye fartøy med levendelagringstanker, anbefales det å gjennomføre en CFD-analyse (Computational fluid dynamics). Ved å gjennomføre en slik analyse kan en simulere drift av tanken, og se hvordan fysiske forhold påvirker vannstrømmene, noe som gjør det mulig å gjøre eventuelle designendringer i en tidlig fase.  

Simulert drift av vannstrømmen i en levendefisk tank. Viser hvordan vannstrømmen påvirkes av ulike endringer i utforming. Laget av: Anders Östmann, SINTEF Ocean  
Erfaringer fra næringsaktører
  • Dobbeltbunn er effektivt. 2 av 3 rom har dette. I det siste kan de ha maksimalt 60 prosent av kapasiteten til de andre rommene. Areal er det viktigste elementet for fiskens overlevelse.
  • Rommene våre er i hovedsak firkantete, men er formet etter formen på båten. Det er viktig med stort areal slik at fisken kan restituere. Vi bruker det fremre rommet til død fisk og andre arter som ikke skal leve. Vi har perforert dobbel bunn, og også lys i rommene for å følge med.
  • Båten må ikke være skjev, overflata i hvert rom må være i vater. Ofte heller båten enten forover eller bakover, og dette er uheldig for overlevelse. Fisken søker til enhver tid til det laveste punktet i båten.

CodCluster

Lær mer: